Svar: Forarbejdet kød og dåsefisk

9. juni 2010

Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Lisa

Det er rigtigt at det anbefales at vi så vidt muligt undgår større mængder saltet eller røget kød, ligesom det også anbefales at undgå for meget forarbejdet kød.

Forarbejdet kød dækker så vidt jeg ved både over en kemisk forarbejdning, som f.eks. ses ved pølser, bacon og skinke. Men man taler også om kød der forarbejdes eller oparbejdes, når det ligger i køledisken. F.eks. et stykke kød, der starter som en steg, bliver skåret ud og solgt som bøffer og derefter som kødtern og tilsidst som hakket kød.

Når kød forarbejdes på denne måde, er det i orden at ændre dets holdbarhedsdato hver gang - og det kan være rigtig svært at kontrollere, så noget af det kød vi finder i køledisken kan faktisk godt være 'forarbejdet kød' selvom vi tror vi køber frisk kød ... bare lige en tanke med på vejen :)

Hvorvidt leverpostej kan høre til kategorien forarbejdet kød tør jeg ikke sige. Generelt tænker jeg dog at det jo er vigtigt at varierer børns indtag af kød og jo mere forskelligt man kan give dem, jo bedre er det. Derfor synes jeg personligt også at børn skal have lov til at få en pølse en gang imellem, have skinke, bacon eller andet - som en naturlig del af en varieret kost ...

Det er rigtig fint at give sit barn fisk på dåse, fisk er generelt vigtigt og fisk på dåse er stadig sundt og ...

Annonce

... rig på Omega 3 fedtsyrer og andre gode ting :)

Med hensyn til hvorvidt man skal putte fisk fra dåse over i en anden bøtte efter åbning, så er det korrekt at man tidligere anbefalede dette. Grunden til at man ikke går så meget op i det mere, skyldes så vidt jeg ved at problemer med afgivelse af stoffer fra dåsemateriale ikke længere er så aktuelt som tidligere - i hvert fald ikke, hvis man køber dansk producerede produkter ...

Det er især afgivelse af tin fra dåser, som man er opmærksom på og i dag laves de fleste dåser sådan, at de bliver lakeret indvendig, så de ikke kan afgive tin til maden. Alternativt bliver der brugt dåser i aluminium og det vil sige at der slet ikke indgår tin i materialet, hvorfor der ikke kan afgives tin til maden.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Man kan stadig godt købe produkter på dåse, som er importeret og derfor ikke har lakeret inderside, det kan f.eks. være ananas, asparges, abrikoser eller tomater på dåse. Men når der er tale om danskproducerede levnedsmidler, så burde man umiddelbart ikke skulle bekymre sig om frigivelse af tin til indholdet.

Men, som altid - hvis man vil være på den sikre side, så er det ganske udmærket at komme resterne af en dåsefisk eller andre fødevare fra dåse i en plastbøtte, når det stilles i køleskabet.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for denne form for brevkasse - den er helt fantastisk for en 1. gangs mor som mig, som altid er bekymret for om jeg nu gør tingene godt nok:-) Så et tak herfra.

Helle, mor til dreng på 1 år